Arriba FITUR 2023 per a consolidar la forta recuperació de l'activitat turística mundial

Les dades confirmen un important creixement de la fira, aconseguint igualar les xifres de superfície d'ocupació prepandèmia del seu any rècord (2020) i alinear-se a l'impuls que està cobrant el turisme nacional i internacional.



Un total de 8.500 participants, 131 països, 755 expositors titulars i 66.900 m² d'exposició defineixen aquesta edició, que significarà per a Madrid uns ingressos de més de 400 milions d'euros.



La participació directa és el paràmetre de major repercussió, amb increments del 32% respecte a la passada edició de 2022, i del 50% pel que fa a la participació internacional.



L'estimació d'assistents se situa en l'ordre dels 120.000 professionals i entre 80 i 90 mil visitants de públic general en cap de setmana A aquesta reeixida edició, se suma com partner Guatemala, País Soci FITUR 2023 que presentarà en el marc de la fira la seva nova marca per a la promoció turística.



L'aposta de FITUR per mantenir la seva convocatòria durant els dos anys de pandèmia com a únic punt de trobada activa a Europa, unit a l'evolució favorable de les dades de la indústria turística nacional i internacional en aquests últims mesos, ha fet possible consolidar un important creixement de la Fira, assemblant-se a l'edició rècord de FITUR celebrada en 2020: 8.500 empreses participants, 131 països, 755 titulars i 66.900 m² nets d'exposició. 



Amb aquestes excel·lents dades, FITUR arriba per a consolidar la forta recuperació de l'activitat turística internacional, marcant la senda com a primera fira del calendari internacional de turisme. Així, els pròxims 18 al 22 de gener, la Fira Internacional de Turisme, FITUR 2023, que organitza IFEMA MADRID i que comptarà amb Guatemala com a País Soci, celebra una potent edició alineada amb el creixement global d'aquesta activitat a Espanya i en el món, i amb el suport que representa, una vegada més, la implicació de tots els agents públics i privats de la cadena de valor de la indústria turística.



Serà una edició amb una sòlida orientació al negoci, en la qual el desenvolupament sostenible, en els seus eixos econòmic, social i mediambiental serà el fil conductor de les grans propostes d'empreses i destins, així com de les seccions i activitats de la fira, i que posarà el focus en la innovació i en tots aquells continguts d'avantguarda que marcaran el desenvolupament del sector.



Presentació de FITUR 2023



En la presentació de FITUR 2023, duta a terme aquest matí en el Recinte Firal, José Vicente dels Mossos, president de IFEMA MADRID, ha recordat com FITUR ha estat “l'única gran fira de turisme del món que ha aconseguit celebrar les seves convocatòries tots els anys ininterrompudament, també els afectats per la pandèmia”. I ha afegit que “ara és el moment de continuar fent passos ferms per a apuntalar aquest creixement. I sens dubte FITUR 2023 arriba per a consolidar la forta recuperació de l'activitat turística internacional”. Així, la fira torna a tenir la intenció de “continuar aportant valor, riquesa i recursos per a atreure turisme de qualitat”.



Javier Sánchez-Prieto, president d'Ibèria i del Comitè Organitzador de FITUR, ha expressat el seu reconeixement a IFEMA Madrid, en nom de tot el conjunt del sector turístic, per “el seu compromís al llarg dels anys de pandèmia, sens dubte determinants en la reactivació de la nostra indústria, així com per la gran feina desenvolupada per a posar en marxa aquesta esperada edició de FITUR, que ja sense restriccions en la mobilitat, i en la connectivitat, torna a mostrar la seva solidesa amb paràmetres de participació i ocupació pràcticament al mateix nivell de les seves millors edicions pre-pandèmia”.



Mónica Bolaños, ambaixadora de Guatemala a Espanya, ha afirmat que “FITUR és una de les fires més importants a nivell mundial i representa per a nosaltres una gran oportunitat de mostrar al món les nostres fortaleses i gran potencial com a destí iberoamericà”. Per això el INGUAT (Institut Guatemalenc de Turisme) “ha concentrat tots els seus esforços perquè Guatemala fos el País Soci de la fira”. A més, ha assenyalat que “FITUR és el marc perfecte i la plataforma internacional eficaç que ens permetrà exposar tota la nostra riquesa i atractius turístics que el nostre país ofereix”.



Miguel Sanz, director de Turespaña, ha indicat que 2022 ha estat l'any de la recuperació turística. “Recuperarem al voltant del 86% dels visitants i el 94% de la despesa turística que es va comptabilitzar en 2019”, amb “un turisme de més qualitat, amb despesa mitjana més alta i més desestacionalizado”. A més, ha afirmat que aquesta edició es presenta un FITUR “més modern i adaptat a les necessitats del sector turístic”. D'altra banda, s'ha referit a les bones dades del sector en el primer trimestre de 2023. Les dades dels cercadors de vols i hotels indiquen que “s'incrementen les xifres de 2022, però també les de 2020 i 2019”. A més, “en el primer trimestre de 2023 se superarà la despesa turística del mateix període de 2019, i quant a nombre de visitants “seguirem en la senda d'aconseguir els números de 2019”.



Per part seva, María Valcarce, directora de FITUR, va destacar “el paper de hub de FITUR amb Llatinoamèrica”; va explicar també “la importància del turisme sostenible en FITUR” i va afegir que “la sostenibilitat és present en tota la fira”.



                           



Creixement de FITUR



Si alguna cosa caracteritza aquesta edició de FITUR és el seu vigorós creixement, que s'ha deixat sentir en tots els paràmetres de la Fira, sent especialment rellevant en la superfície d'exposició que s'iguala a la seva millor edició en grandària rècord de 2022, amb 8 Pavellons replets, així com la participació directa de titulars d'estands (755) que creix un 32% respecte a la passada edició i fins al 50% quant a participació internacional. Quant a previsió d'assistents, i d'acord amb la resposta tan positiva de participació, s'espera una important afluència -una vegada que s'ha recuperat pràcticament la mobilitat internacional- amb xifres que superaran els 120.00 professionals, i entre els 80 i 90 mil visitants de públic general que acudiran el cap de setmana.



Quant a la participació internacional, i per desglossament d'àrees geogràfiques, també es registren importants creixements respecte a la passada edició de la fira. Així destaca enguany Agafava Pacífic, que creix en empreses participants un 163%; Orient Pròxim, un 60%; Africa, un 88%; Europa, un 42%, i Amèrica, un 30%. Increments que també tenen reflex en la superfície internacional d'exposició, on destaquen Africa, que augmenta la seva grandària en la fira un 146%; Àsia, un 78%; Orient Pròxim, un 437%, i Europa, un 32%.



També la participació empresarial experimenta un important augment, amb un 25% més d'empreses turístiques, destacant un 27% més de tecnològiques, que incrementen fins a un 50% la seva àrea d'exposició.



Aquests importants avanços també tindran la seva correspondència en la capacitat de FITUR per a generar una rellevant injecció econòmica per a Madrid, estimant-se uns ingressos de més de 400 milions d'euros a la Regió en sectors com l'allotjament, transport, comerç o l'oci i la restauració.



Un sector en forta recuperació



L'evolució de FITUR marcarà així mateix la tendència com a primera fira de turisme del circuit internacional, despertant les millors expectatives de cara a l'any 2023. D'aquesta manera, la fira està sent fidel reflex de les dades que registra el turisme a nivell nacional i mundial. Segons l'Organització Mundial del Turisme, OMT, el turisme internacional està en camí d'aconseguir el 65% dels nivells anteriors a la pandèmia a la fi de 2022, ja que el sector continua recuperant-se de la pandèmia. En el cas d'Espanya, segons dades de FRONTUR i EGATUR, en els onze primers mesos de l'any, els turistes internacionals que han visitat el nostre ´país superen els 67 milions, la qual cosa representa el 85% de les xifres del mateix període de 2019. A més, segons assenyalen les previsions del Ministeri d'Indústria Comerç i Turisme, durant 2022 haurien visitat Espanya més de 71,5 milions de turistes internacionals



Novetats i 10 seccions especialitzades



FITUR continua avançant en la seva línia d'especialització contribuint a impulsar els diferents sectors industrials que impacten en el turisme i que han desenvolupat tota una estratègia turística entorn de la seva activitat. Entre les novetats de FITUR es troba enguany el llançament de la secció FITUR SPORTS, que aborda un dels productes turístics de creixent importància tant per a destins com per a empreses, pel fet que ajuda a desestacionalizar la temporada; potència el desenvolupament territorial en entorns no turístics ni urbans, posiciona internacionalment als destins, i compta amb un perfil de visitant amb un nivell de despesa superior a la mitjana. El nou espai, organitzat en col·laboració amb l'associació espanyola de la indústria esportiva, Afydad, mostrarà com el turisme esportiu és impulsor de creixement sostenible per a la indústria turística, i serà el punt de trobada entre tots dos per a posar de rellevància el potencial d'aquesta palanca de desenvolupament socioeconòmic, analitzar els seus reptes, compartir coneixement i generar oportunitats comercials.



A més, es potencia la secció dedicada al “turisme blau” FITUR CRUISES que amplia el seu camp d'acció per a abastar els àmbits B2B i B2C, situant en el pavelló 10 de FITUR una zona d'exposició i un auditori per al desenvolupament de les diferents activitats, orientades a impulsar l'acció comercial; reforçar la imatge de sostenibilitat; oferir un punt de trobada de la indústria de creuers amb els ports i les destinacions turístiques, i molt especialment contribuir al millor coneixement d'aquesta oferta turística, tant per part dels agents de viatges, com dels viatgers, així com reforçar la fidelitat dels creueristes .



No faltessin en aquesta gran cita les tradicionals seccions especialitzades, FITURTechy, organitzat en col·laboració amb l'Institut Tecnològic Hoteler (ITH) que oferirà els seus quatre fòrums sobre negocis, destí, sostenibilitat i tendències de futur, al costat del showroom  “Hotel del futur”, on experimentar amb l'ús i implementació de les noves tecnologies; FITUR Know-how & Export, organitzada per SEGITTUR en col·laboració amb ICEX España Exportació i Inversions, amb el focus enguany en la gestió de la dada, bones pràctiques en els cinc eixos del model de destinacions turístiques intel·ligents, la transformació digital i sostenibilitat; FITUR LGBT+ que abordarà diferents temàtiques amb la finalitat de revitalitzar el turisme i potenciar la diversitat dels diferents destins sota el claim "Amor per viatjar"; FITUR Lingua que en col·laboració amb la Federació Espanyola d'Associacions d'Escoles d'Español per a Estrangers, FEDELE, tornarà a destacar el turisme idiomàtic i la seva capacitat de convertir-se en un atractiu turístic per a desenes de mercats potencials; FITUR Talent que destacarà el talent i la formació com a motors del desenvolupament turístic al llarg d'un programa organitzat en col·laboració amb Educació 3.0; FITUR Woman que enfocarà el seu debat en el rol de les dones en el món laboral en la indústria turística i en la importància del lideratge femení en la reconstrucció d'un millor turisme sostenible i inclusiu, de la mà de WOMEN LEADING TOURISM – WLT; FITUR Screen , dedicada a connectar la indústria turística i audiovisual, en col·laboració amb SPAIN FILM COMMISSION, i les trobades B2B especialitzats en el segment del turisme  de reunions, incentius, congressos i esdeveniments que ha preparat FITUR Mice, els dies previs a la inauguració de FITUR.



FITUR pel desenvolupament sostenible



A aquests continguts se sumen les activitats de l'Observatori de sostenibilitat de FITUR, FITUR Next, centrades en aquesta edició en el repte de Com pot el turisme contribuir a la regeneració del medi natural?, amb una programació sobre turisme regeneratiu, i premis a les millors pràctiques desenvolupades en aquest sentit, que enguany destaquen les iniciatives de Plogging Tour, el Grup Iberostar i Green Pepper Travel.



D'altra banda, i en aquest context de sostenibilitat, IFEMA MADRID s'implica activament mesurant per primera vegada la petjada de carboni de FITUR 23, en els abastos 1 i 2, i formalitzant el seu compromís de reducció en la següent edició. 



Guatemala, País Soci FITUR 2023



 Guatemala desplegarà totes les seves propostes en la fira amb un enfocament innovador sota la nova marca “Guatemala. Sorprenent i imparable. L'estand del país centreamericà serà un reflex de la cultura i tradició guatemalenca gràcies a l'exposició de tèxtils típics, el caragol de mar del temps i colors vibrants. A més, constituirà un homenatge al patrimoni i biodiversitat que caracteritzen als destins guatemalencs.



La nova marca que Guatemala presenta en FITUR 2023 engloba per primera vegada els sectors de turisme, economia, inversió i cultura. A més, durant el procés de disseny i desenvolupament de l'estand, l'Institut Guatemalenc de Turisme (INGUAT) ha tingut molt present, en tot moment, que ha de ser sostenible, tal com ho és el turisme al país, i representatiu de les tradicions guatemalenques, perquè tot aquell que el visiti durant la fira se senti a Guatemala.



Guatemala posicionarà a nivell mundial els seus principals atractius turístics, destins i riqueses, juntament amb diferents activitats programades durant la fira internacional, amb l'objectiu de donar a conèixer l'àmplia oferta de la nació centreamericana que compta amb una gran riquesa mil·lenària cultural i gastronòmica. A més, donarà la possibilitat a les empreses guatemalenques d'estar en contacte amb el sector espanyol i europeu, amb la important oportunitat que suposa per a arribar als turistes.



El turisme a Guatemala és un sector fonamental, que suposa un 3,8% del PIB (any 2021) i genera 199.050 ocupacions directes. Després d'uns anys en què el nombre de visitants estrangers es va veure forçosament reduït per causa de la pandèmia, gràcies als esforços del INGUAT per a la promoció turística de Guatemala els números estan creixent de manera molt positiva. Durant el primer semestre de 2022 Guatemala va rebre 770.876 visitants estrangers, un 199% més (513.002 més) que en 2021. Gràcies a la forta estratègia de promoció que s'està gestionant, la projecció per a l'any 2023 és de 2.168.000 turistes.



Ucraïna a FITUR



IFEMA MADRID, a través de FITUR, també ha volgut expressar la seva solidaritat amb Ucraïna cedint de manera extraordinària, donada la situació crítica del país, un estand de cortesia en el pavelló d'Europa que facilitarà el desenvolupament del programa Meet Ukraine i on els assistents a FITUR podran deixar els seus missatges de solidaritat.



FITUR LIVEConnect i retransmissió del nou espai “Converses FITUR”



FITUR donarà continuïtat a la seva fórmula d'hibridació que complementa la participació presencial de destins i empreses amb la plataforma digital FITUR LIVEConnect que permet oferir un valor afegit als participants professionals i ampliar les oportunitats de networking entre expositors i visitants. FITUR LIVEConnect oferirà retransmissions d'algunes de les activitats d'aquesta edició, entre les es troba com a novetat l'espai “Converses FITUR”, que organitzat en col·laboració amb Mirades Viatgeres Magazine Canal 140 de Movistar +. Negocis TV, oferirà un programa d'entrevistes amb els màxims dirigents de les més rellevants companyies del sector turístic amb el repte de desxifrar les claus del turisme que ve.



Cap de setmana a FITUR



Durant el cap de setmana FITUR obrirà les seves portes al públic que tindrà l'oportunitat de recórrer el món a través dels 8 pavellons de la fira, obtenir informació d'una extraordinària oferta de llocs i fins i tot decidir la destinació, nacional o internacional, al qual encaminar el seu pròxim viatge. Tot això sense moure's de FITUR i gaudint de la rica agenda activitats lúdiques que han preparat els expositors, des de gaudir d'actuacions musicals, tastos gastronòmics, tallers d'artesania, activitats culturals i artístiques, etc. fins a participar en els múltiples concursos i sortejos organitzats per a aquesta gran ocasió.