Carlos Cordón, nou vicepresident de l'Àrea Metropolitana de Barcelona
L’alcalde de Cerdanyola ocuparà la vicepresidència de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’administració pública metropolitana
És la primera vegada que un alcalde de Cerdanyola i del Vallès Occidental ocupa una vicepresidència al govern metropolità
Avui s’ha constituït el nou Consell Metropolità de l’Àrea Metropolitana de Barcelona a on els grups metropolitans PSC-CP, Junts per Catalunya, En Comú Podem-Confluència i ERC-AM han arribat a un Acord per al Govern de l'AMB en el mandat 2023-2027. Jaume Collboni, alcalde de Barcelona, ha estat escollit president de l’AMB a proposta del Consell d’Alcaldes, constituït pels 36 caps de govern dels consistoris de la metròpolis de Barcelona. Collboni ha rebut 83 vots del total dels 90 consellers i conselleres que formen el Consell Metropolità.
Carlos Cordón, alcalde de Cerdanyola, formarà part del nou govern de l’AMB ocupant la vicepresidència de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat. Cordón s’ha convertit així en el primer alcalde de Cerdanyola i del Vallès Occidental en ocupar una vicepresidència al govern metropolità. Per a Cordón es tracta “d’un reconeixement a la feina ben feta per part del Vallès Occidental durant els darrers anys”. L’alcalde de Cerdanyola també avança que es tracta “d’una oportunitat perquè el conjunt de l’AMB segueixi avançant en mobilitat, sense deixar ningú enrere”.
En l’actualitat, l’AMB compta amb set vicepresidències, a part de la vicepresidència executiva, amb competències en medi ambient, mobilitat i transport, planificació estratègica, urbanisme, desenvolupament social i econòmic, i internacional i cooperació
El nou govern ha establert com a prioritats per el mandat l'habitatge assequible, la mobilitat sostenible i de baixes emissions i l’augment de l'ocupació.
Els objectius del nou acord programàtic tenen un important contingut social, ja que prioritzen la lluita contra les desigualtats socials i a favor de l’equitat de gènere, i reiteren el compromís de l’administració amb els objectius de desenvolupament sostenible de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides. L’acord dona prioritat a les mesures de vertebració del territori, amb el desenvolupament de projectes d’abast metropolità, sense perdre la identitat municipal. L'AMB s'implicarà en la integració urbana de les infraestructures que segreguen el territori i les transformacions urbanes entorn de les grans vies de comunicació (ferrocarril, autopistes i carreteres), sempre sota el desplegament del Pla director urbanístic metropolità (PDUM). Continuarà la preservació i gestió de la infraestructures verda metropolitana, i la planificació i gestió de la xarxa metropolitana de parcs, platges i espais fluvials.
En el context actual, es revisaran i s’impulsaran nous plans i programes socials com la millora dels barris, les estratègies de creació d’ocupació i la lluita contra la pobresa energètica. La taula metropolitana de polítiques socials promourà la concertació i cooperació amb la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i els municipis en àmbits que sobrepassen l’esfera local com poden ser el sensellarisme, la protecció social primària, les polítiques de joves, la convivència social, les polítiques de gènere i LGTBIQ+ i la cultura. De manera específica, s’implementarà l’Estratègia metropolitana a l’àmbit del Besòs d’acord amb el document consensuat entre l’AMB i els municipis interessats, que comporta la posada en marxa d’un pla de desenvolupament social, territorial i econòmic.
Una altra de les prioritats del govern metropolità seguirà sent l’accés universal a l’habitatge digne, continuant les polítiques de construcció d’habitatge assequible i de qualitat mitjançant l’IMPSOL i impulsant les polítiques de rehabilitació i promoció de l’habitatge de lloguer a través del Consorci Metropolità de l’Habitatge i de l’empresa mixta Habitatge Metròpolis Barcelona. Da la mà d’aquesta societat, s’intensificarà la col·laboració publicoprivada.
Reducció de la contaminació a tots els nivells
L’Àrea que encapçada Carlos Cordón, continurà treballant en les estratègies per reduir la contaminació atmosfèrica i acústica. Pel que fa a la mobilitat, es redactarà el nou Pla metropolità de mobilitat urbana (PMMU 2025-2030), en el qual s’inclourà, entre altres, la progressiva renovació i ampliació de la flota de transport públic, la potenciació de mitjans de transport sostenibles (bicicleta, vehicle elèctric) i mesures com les zones de baixes emissions (ZBE). També es dissenyarà un sistema estable de finançament que posi fi als dèficits que s’arrosseguen des de fa anys, i s’integraran al sistema de finançament de l’ATM totes les despeses actualment cobertes únicament per l’AMB: tarifació social, tarifa de la segona corona metropolitana i infraestructures complementàries del transport públic, entre altres.
Pel que fa al medi ambient, i encara en context d’emergència climàtica, continuarà el desenvolupament de més infraestructures de regeneració d’aigua i d’aprofitament d’aigües freàtiques per garantir els recursos hídrics en el futur. De la mateixa manera, s’abordaran inversions urgents necessàries en l’àmbit del manteniment, la millora i la renovació del sistema de sanejament d’aigües, en especial en les grans infraestructures (col·lectors del Morrot, del Besòs i de Llevant, entre altres).
També es desplegarà el Pla metropolità de prevenció de residus (PREMET 25), posant en marxa les noves infraestructures per al tractament de la matèria orgànica, de manera singular el CEBA (Centre de bioestabilitat i adobs) a l’Ecoparc 1.
S’abordaran també els reptes socioeconòmics de l’àrea metropolitana de Barcelona, amb un sistema de cooperació i suport directe als serveis municipals de promoció econòmica, ocupació, innovació social i tecnològica i impuls de noves economies locals emergents. Amb la participació en la implantació de la nova economia de la digitalització i la intel·ligència artificial, s’impulsarà que el territori metropolità sigui una referència i un punt de trobada en temes de tecnologia a escala internacional.