Presentació de la proposta per desdoblar l'R3 a Montcada i Reixac

La proposta realitzada per les entitats Fem Vallès i Promoció del Transport Públic preveu desdoblar la línia ferroviària aprofitant una de les dues calçades de la C17 entre Montcada i Reixac i Barcelona. El document alternatiu per al desdoblament de l’R3 compta amb el suport municipal.

La Sala Institucional de la Casa de la Vila es va omplir ahir a la tarda per assistir a la reunió convocada per l’Ajuntament per explicar la proposta de desdoblament de la línia R3 al seu pas per Montcada i Reixac, que han elaborat les associacions Fem Vallès i Promoció del Transport Públic (PTP). L’acte va comptar amb la participació de l’alcalde, Bartolo Egea, el president, Andreu Iruela, i la coordinadora de l’Àrea Territorial, Marta Bunyesch, i Adrià Ramírez, representant de la Plataforma pel Transport Públic (PTP), i Manel Larrosa, de l’associació Fem Vallès.

Les dues entitats proposen desdoblar l’R3 aprofitant una de les dues calçades de la C17. Aquest estudi, que compta amb el suport municipal, es vol consensuar com a proposta alternativa a l’estudi informatiu del desdoblament de la línia R3 entre les estacions de Montcada-Bifurcació i Mollet-Santa Rosa per un import de gairebé 1,1 milions, que va adjudicar el passat mes de novembre el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible.

La proposta presentada ahir preveu, aprofitant la gran disminució del volum de trànsit de la C17 i la possibilitat d’augmentar el de la C33, traslladar les vies de l’actual línia R3 des de l’estació de Montcada-Bifurcació per una de les dues calçades de la C17 fins a la sortida del municipi per la zona nord, a la alçada del Pla de Matabous, on tornaria a connectar amb el seu recorregut en direcció a La Llagosta. La solució aportada suposaria l’eliminació de les vies que separen el barri de Mas Rampiyo amb Mas Duran i guanyar unes 4 hectàrees d’espai per vianants i bicicletes i zones verdes cosint els barris del nord de Montcada.

El trajecte actual del tren, entre Montcada-Bifurcació i Mas Rampinyo, es desviaria a l’alçada de la coneguda com a ‘corva de l’Asland’ i sobre els 2 carrils de la C17 fins a la sortida del cementiri on es construiria un túnel al Turó Fermí, que enllaçaria fins al pont sobre el Ripoll al trajecte de la C17. Aquesta desviació permetria solucionar la manca d’espai físic per al desdoblament a la zona de l’estació de Sant Joan de les Abadesses, al túnel i al pas sobre el pont metàl·lic sobre el Ripoll. També permetria alliberar l’espai que queda entre la part darrera de l’Institut Montserrat Miró i la C17, el del túnel actual i el del pont del Ripoll i destinar-los per ús cívic de la ciutadania.

El trajecte de l’R3 continuaria per un dels dos túnels de la C17 sota la plaça Espanya fins al Pla de Matabous on tornaria a connectar amb l’actual recorregut de l’R3 en direcció a La Llagosta. Aquest nou traçat de la línia R3 inclouria la construcció d’una nova estació soterrada al carrer Ferrer i Guàrdia a l’alçada de la part posterior de l’escola Elvira Cuyàs, canviant la centralitat de l’estació i donant més proximitat també al barri i al polígon de Pla d’en Coll.

L’alcalde, Bartolo Egea, va afirmar que “el nostre equip govern municipal dona suport com a proposta alternativa al projecte de desdoblament perquè estem convençuts que millorarà la cohesió social i territorial del municipi” i va afegir que “la proposta evita augmentar la pressió de les infraestructures que pateix actualment Montcada i Reixac i, a la vegada, permet guanyar molt espai lliure per al municipi i seguretat per als ciutadans del barri de Mas Rampinyo i Montcada Centre”.

El desdoblament possibilitaria augmentar la freqüència dels trens, que passarien cada 15 minuts (4 trens/hora i sentit), i, sobretot, augmentaria l’espai urbà lliure disponible unint a Mas Rampinyo, on es podrien eliminar les escales mecàniques i ascensors, ja que  l’avinguda Catalunya podria passar a nivell fins a la carretera de Ripollet. Paral·lelament, el document també preveu la construcció de dos enllaços amb la C33. El president de l’Àrea Territorial, Andreu Iruela, va destacar que “aquesta proposta suposa beneficis importants per al municipi en la línia de seguir cosint el territori”.

Per la seva banda, els representants de les entitats, que promouen el transport públic, van afirmar que l’obra és factible i que el seu pressupost està entre els 150 i els 180 milions d’euros. Fem Vallès i PTP van argumentar que la proposta dissenyada dona resposta als problemes reals com la manca d’espai físic en alguns punts del desdoblament i que millora la connexió del transport públic al Vallès.