L'experiència turística a Sant Cugat obté un Índex de Reputació Online de 8,34 i millora en 0,4 punts respecte al 2022
El Parc Natural de Collserola, el Monestir, el parc del Turó de Can Mates o el Mercantic són alguns dels atractius turístics més ben valorats
Sant Cugat es consolida com a ciutat amb un alt atractiu turístic. Així ho demostra l’informe de Reputació Turística Online 2023, elaborat pel SIT (Sistema d’Intel·ligència Turística), que integra diferents fonts d’informació que permeten tenir un coneixement precís de l’activitat turística del municipi, amb especial èmfasi en els eixos estratègics de cultura, natura i sostenibilitat.
Després de quantificar i analitzar la valoració dels allotjaments, restaurants i atractius turístics de la ciutat, a partir de les puntuacions publicades per les persones usuàries d’una selecció de les principals plataformes online de turisme durant el 2023, Sant Cugat obté un Índex de Reputació Online (iRON) de 8,34, sobre 10. El que suposa una millora de 0,4 punts respecte a l’any anterior.
Esther Madrona, regidora de Promoció de la Ciutat: “La recollida de dades turístiques és una de les principals línies de treball de la regidoria per a aquest mandat. És important conèixer el nostre visitant per millorar l’oferta i, alhora, per fer un seguiment acurat del Pla Estratègic de Turisme. Aquestes dades en donen informació rellevant de cara a la promoció de la ciutat, sobre aspectes com el comerç, la restauració o l’ocupació hotelera.”
L’estudi s’ha elaborat a partir de 292.000 opinions sobre els més de 600 recursos turístics, recollides i publicades en les principals plataformes online de turisme.
Sant Cugat millora en totes les categories
Totes les categories turístiques analitzades milloren la seva puntuació, però a diferents intensitats: si bé els atractius turístics registren una pujada de l’índex més discreta (+0,25 punts), els restaurants i l’allotjament són els que més creixement experimenten en aquest sentit (+0,66 i +0,56 punts, respectivament).
- Els allotjaments assoleixen un iRON de 8,28 (per sobre del 8,24 de l’edició anterior) i acumulen un 37% més d’opinions (fins a quasi 30.000 ressenyes online). La dimensió més ben valorada dels allotjaments ha estat el seu personal, seguida de la neteja. En canvi, la ubicació ha estat la menys puntuada.
- Els restaurants obtenen un iRON de 8,19 (per sobre del 8,14 de 2022) i clarament per sota dels altres dos sectors, tot i acumular un molt destacat volum d’opinions de 188.000, en data de desembre 2023. Aquesta valoració arriba fins al 8,31, si s’exclouen els establiments de cadenes, franquícies i similars. Als restaurants, el que més s’ha valorat ha estat el personal, mentre que el preu ha tornat a mostrar una puntuació més moderada.
- Els atractius turístics obtenen una elevada valoració, amb un iRON de 8,70 (en línia al 8,68 de 2022) i un destacable històric de més de 76.000 opinions. Els atractius vinculats amb la cultura són els que s’han endut millor puntuació (9,10), seguits dels naturals (8,98). En canvi, l’esport ha registrat una puntuació més discreta (8,48) com també s’observa en el cas del comerç (8,35).
- L’informe conclou amb l’índex de reputació online de 104 punts d’interès turístic (PITs) seleccionats especialment per fer-ne una anàlisi més específic. Aquests espais, per si sols, acumulen més de 76 mil opinions i una valoració de 8,70 punts sobre 10.
Els 10 PITs amb més volum d’opinions a la xarxa són, en aquest ordre, el Parc Natural de Collserola, el Sant Cugat Centre Comercial, el Mercantic, el Parc del Turó de Can Mates, el Monestir, el Cine Yelmo Premium, el Teatre-Auditori, el Mercat Vell, el Parc de la Pollancreda i l’Hípica Can Caldés. Aquests recursos concentren 66,4 mil ressenyes i obtenen una valoració superior a la mitjana, el que afavoreix el resultat final de l’iRON.
Què és el SIT Sant Cugat?
Sant Cugat del Vallès disposa del Sistema d’Intel·ligència Turística, “SIT SANT CUGAT”, una eina de gestió turística que permet integrar diferents fonts de dades d’àmbits tan variats com les estadístiques de visitants al patrimoni cultural, l’activitat digital dels perfils oficials de turisme del municipi a xarxes socials, les estadístiques d’accés al Parc Natural de Collserola, o les iniciatives sostenibles dels allotjaments. Des del punt de vista tècnic, el sistema es recolza en un visor de dades dinàmiques en el que es poden fer múltiples segmentacions per variables temporals, mercats emissors, productes i recursos, entre d’altres. La major part d’aquestes dades s’actualitzen amb freqüència mensual, per tal de tenir un seguiment evolutiu dels principals indicadors i recolzar la presa de decisions d’acord amb les dades reals i no a intuïcions o dades poc actualitzades.