Sant Cugat incorpora una taxa de recollida i transport de residus promoguda per la Unió Europea i l'Estat espanyol
La normativa obliga tots els ajuntaments a establir aquesta taxa per corresponsabilitzar la ciutadania i afavorir el reciclatge i la reducció dels residus
Sant Cugat incorporarà a partir del 2025 una taxa de recollida i transport de residus perquè, tal com estableix la Directiva Europea 2018/851 i la Llei espanyola 7/2022, la ciutadania cobreixi directament el cost d’aquest servei. Fins ara aquest cost l’assumia l’Ajuntament.
L’objectiu d’aquesta normativa és incentivar el reciclatge, la reducció dels residus i la seva correcta separació. Es busca corresponsabilitzar la ciutadania per aconseguir-ho, ja que el càlcul de la taxa pot variar en funció dels residus que es generen al municipi i del cost de la seva recollida i transport.
A més, també s’inclouen un conjunt de reduccions a la quota de la taxa per incentivar la correcta gestió dels residus. Per aquest motiu, des d’un inici s’aplicarà fins a un 5% de descompte al veïnat que acrediti l’ús de les deixalleries -Ambiteca, deixalleria mòbil, resta de deixalleries metropolitanes...- per portar-hi els seus residus (per cada visita s’aplicarà un 1% de descompte, amb un màxim de 5 visites. S’ha d’acreditar mitjançant la targeta d’usuari).
Aquest sistema de reduccions s’ampliarà amb altres mesures una vegada es comenci a implantar el nou servei de recollida de residus que l’Ajuntament té previst adjudicar a finals d’aquest any.
Josep Maria Vallès, alcalde: “Apliquem aquesta taxa europea d’obligat compliment per a tots els municipis, però a Sant Cugat mantenim la voluntat per aquest mandat de no augmentar la pressió fiscal en tots els tributs de la nostra competència”.
Aquesta taxa de recollida i transport de residus no s’ha de confondre amb la taxa pel concepte de tractament de residus, que és d’àmbit metropolità i que la ciutadania ja paga a través del rebut de l’aigua. Tampoc té res a veure amb el servei de neteja viària.
Quan i com es començarà a pagar la taxa?
Tots els municipis europeus estan obligats a aplicar aquesta taxa com a màxim l’any 2025, tot i que n’hi ha alguns on ja funciona des de fa temps i d’altres on s’ha posat en marxa recentment.
A Sant Cugat es començarà a pagar al 2025, tal com recullen les Ordenances Fiscals que l’Ajuntament aprovarà per a l’any vinent. Es repercutirà a les persones propietàries de béns immobles del municipi (residencial, comercial, industrial, aparcaments...).
En el cas de Sant Cugat, l’Ajuntament ha decidit no aplicar la taxa de forma universal sinó progressiva: la quota es pagarà en funció del valor cadastral de cada immoble. Per tant, el/la ciutadà/na amb una propietat d’alt valor pagarà una quota més alta i qui tingui una propietat de menys valor, pagarà una quota menor.
En concret, s’han establert 5 trams que en el cas dels béns immobles de valor residencial són:
Tram de valor cadastral |
Tarifa |
Menys de 80.500€ (15% del total d’habitatges de Sant Cugat) |
87,25€ |
De 80.500,01 a 115.000€ (20% del total d’habitatges) |
130,88€ |
De 115.000,01 a 166.000€ (30% del total d’habitatges) |
174,50€ |
De 166.000,01 a 250.000€ (20% del total d’habitatges) |
218,13€ |
Més de 250.000€ (15% del total d’habitatges) |
261,75€ |
El pagament es farà cada mes d’octubre en un únic rebut anual mitjançant l’ORGT (el primer serà, per tant, a l’octubre de l’any 2025). La ciutadania podrà, igual que la resta de taxes, demanar un pagament fraccionat.